2016. december 3., szombat

Egy másik vélemény - Emma Donoghue: A szoba

Sziasztok!

Hosszú szünet után feléled a rovat!

Most Lankovits Bernadett - Betty - mutat be nektek egy igen érdekes könyvet. Nekem nagyon is felkeltette az érdeklődésem.




Ha azt mondom, hogy ez a könyv az általam valaha olvasottak egyik legjobbika, nem mondok sokat, vagy használok nagy szavakat. Úgy vélem, műfajában pedig mindenképpen a legjobb. Megrázó és csodálatos. Lélekromboló és reménykeltő. Megindító, felkavaró, fájdalmas, gyönyörű, elbűvölő, vicces. És még mindig nem használtam nagy szavakat.

Fogalmam sincs mi futhatott át a kedves írónő agyán, mikor ennek a könyvnek az ötlete megszületett, de akármi is volt az, áldjuk érte a jó sorsot, annak ellenére, hogy ez a könyv az emberi kegyetlenség mély pöcegödrét mutatja be. Hogy az ember lehet maga a megátalkodott gonosz. A másik oldalról viszont ott van a remény. A remény, ami soha meg nem hal, ami bármit segít túlélni.

Főszereplőink Anya és Jack, akik a 12nm-es szobában élnek. Jack 5 éves és egész eddigi életet a Szoba négy fala közt élte le, ez a hely jelenti számára a Világot, Anya pedig a Mindenkit. De ami Jacknek a Világ, az Anyának börtön. És talán éppen a kisfiú az, aki miatt Anya (aki egyébként végig Anya) erős tud maradni, és a körülményekhez képest a legjobban nevelni a Jacket. Így mikor elérkezettnek látja az időt, közös erővel kísérlik meg a Szobából való kijutást.

A történetet Jack narrálja, ami egyrészről nagyon bátor húzás volt az írónőtől, másrészt viszont mondhatjuk, hogy szükséges. Mert képzeljük csak el, hogy egy felnőtteknek szóló pszicho thriller-dráma műfajú könyvet egy gyerek szemszögéből olvasunk. Először magam is furcsálltam, de aztán örültem neki, mert ha mindazt a borzadalmat, ami a könyvben megjelenik, egy felnőtt ember nézetein keresztül kapjuk, nos, biztosan sokkal megrázóbb lett volna.

Én képtelen voltam letenni a könyvet, míg ki nem olvastam. A stílus egyből magával ragadott. Gördülékeny volt, s ezt az utolsó oldalig sikerült megtartani az írónőnek. A karaktereket is eltalálta. Nem éreztem senkinél, hogy felesleges lett volna a jelenléte, vagy rosszkor jelent volna meg. az egész történek életszerű, és valóságosan hat. Minden borzalom és megható mondandó mellett az írónőnek sikerült szívmelengető humort is csempészni a sorok közé.

Úgy vélem, az egész könyv lényege a töretlen hit és remény, valamit a megtörhetetlen kapocs szülő és gyerek között.

A könyvből készült film már elérhető DVD-n A szoba címmel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése