2016. november 29., kedd

Mítoszok ​és legendák






Megjelenés éve: 2016.

Történelmiregény-írók Társasága

282 oldal

Fülszöveg: „A történelem nem dátumok, helynevek, háborúk halmaza. Az emberekről szól, akik kitöltik közöttük a tereket” – írja Jodi Lynn Picoult egyik regényében. Ez a gondolat akár hitvallása is lehetne azon szerzőknek, akik novelláikban igyekeznek elmesélni, milyen lehetett egy-egy életsors a ma már történelmi események idején. 
Tizenöt szerző novellája található az antológiában, melyben az ókortól egészen a közelmúltig olvashatunk elbeszéléseket. Az írók sajátos eszközeikkel, szórakoztatva mutatják be az egyes történelmi események okát, célját, azt, hogy hogyan befolyásolja az emberek életét a nagypolitika, és milyen hatással van ez a jelenünkre és jövőnkre.
Bán Mór ajánlójával.
A kötet szerzői:
Andy Baron, Bányai D. Ilona, Benkő László, Bónizs Róbert, Cselenyák Imre, Csikász Lajos, Gál Vilmos, Gáspár Ferenc, Izolde Johannsen, Kapa Mátyás, Pete László, T.R. Salty, Trux Béla, Urbánszki László, Dr. Várkonyi Tibor

A könyvért köszönet a Történelmiregény-írók Társaságának!


Idén már volt szerencsém olvasni a TRT előző novellás kötetét, ami az Oltár, Kard, Legenda címet viseli. Akkor még teljesen ismeretlenül kalandoztam a magyar írók munkáiban, de most már azért kicsit jártasabb vagyok a témában. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem tudtam ismételten rácsodálkozni azokra a kincsekre, amit a novellák szerzői varázsoltak a könyv lapjaira. különleges a szívemnek. Remek kis válogatás.
A „hagyományhoz” híven, most ismételten egyesével írnék néhány gondolatot a novellákról. Lássuk!


Kapa Mátyás: Triumphus
         Rögtön egy olyan novellával indult a kötet, ami egy számomra nagyon kedves regényhez köthető. Igen, visszatért a Római hajnal, a Sibylla-tekercsek ismételten megpiszkálják az olvasó fantáziáját. Ha ezután a kis részlet után meg tudod állni, hogy azonnal a kezedbe ragad a „nagy” regényt, te vagy a világ legerősebb embere! Jó volt ismételten visszatérni Rómába, Tiberius és Claudia közreműködésével.

T. R. Salty: Istenítélet
         Rómából egyenesen a csatatérre ugorva, T.R. Salty novellájában nagy győzelemnek lehetünk szemtanúi. Ismerős nevek is felbukkantak az előző kötetből, így szinte olyan volt, mintha nem is telt volna el ilyen hosszú idő az olvasások között. Szeretem a római kort, szeretem az ármányokat, a furfangot. Ez a novella pedig remek példa volt arra, miért is ez az egyik kedvenc korszakom.

Pete László: A szent király
         Immáron Róma és Pécs között cikázhatunk. Magyar szenteket „avatunk”. Mindig is imádtam a magyar történelem ezen szakaszát, most még úgymond a kulisszák mögé is bepillanthattam. Nem mindennapi, ámbár remek választás. Talán az egyik legnagyobb kedvencem. Ahogy László király is. De pszt, meg ne mondjátok a többi királynak!

Trux Béla: A becstelen lovag
         A keresztes hadjáratok intrikáiba csöppenünk, megtanuljuk, hogy nem éri meg Bizánccal újat húzni. Tisztára olyan volt, mintha itt, a szobám kellős közepén játszódott volna le ez a kis szösszenet. Tetszett a felépítés, a stílus. Nagyon élveztem.

Urbánszki László: Az angyalarcú
         Tyuh, nem nagyon szeretem a nők elleni erőszakot. Oké, ez így gyalázatosan rosszul hangzik, mert ki szeretné… Ez most sajnos nagyon kiverte még a dark romance-on edzett biztosítékomat is. Nem minden lovag lovag. Ez a novella a legjobb példa erre.

Andy Baron: Ugrin mester bolondos vetélkedője
         Ugrin visszatért! Hatalmas tapsvihart rendeztem, mikor megláttam kedvenc bolondom nevét. Élveztem minden egyes sorát Ugrin legújabb „meséjének”.

Bónizs Róbert: Az átíratott histórium
         Bónizs Róbert neve eddig ismeretlen volt számomra.  De Vlad Tepes és a Hunyadiak szerepeltetésével azonnal belopta magát a szívembe. Tetszett, ahogy nagyobbakat lépve haladt a történelem idővonalán, mégis végig követhető volt a történet. Felettébb izgalmas volt, a végkifejletben leírtak végén még egy kis borzongást is megengedtem magamnak.

Dr. Várkonyi Tibor: Egy zsoldos emlékei
         1526, Mohács. Egy vallomás szemtanúi lehettünk. És tényleg olyan érzésem volt, mintha én magam is ott ültem volna a kihallgatáson. A végén imádtam a szerző hihetetlenül részletes jegyzetét!

Csikász Lajos: Hajnalfény
         I. Lipót kora valahogy mindig is szürke foltocskaként villog az elmémben, éppen ezért örültem, hogy ebből az időszakból is olvashattam egy remek novellát!

Bányai D. Ilona: Pro libertate
         A Boszorkánykör után már nagyon kíváncsi voltam erre a kis szösszenetre. Immáron bizonyos, hogy az írónő könyveinek első számú olvasója és rajongója leszek a jövőben is!

Gál Vilmos: Tekéntetes fiscalis uram hasznos élete
         Szeretem az ilyen regélős történeteket, nem is volt kérdés, hogy imádni fogom, ahogy a prókátor mesélt az ifjú Sándornak. A vizsgáztatást is élveztem, szinte szorítottam Sándorunk kezét, hogy „igenis, menni fog, pajtikám”! És úgyse mondom el, ki a Fiscalis uraság!

Cselenyák Imre: Hazatérés
         Betekinthettünk egy régi család életébe azáltal, hogy a tékozló fiú hazatért, miután kipróbálta magát a nagyvilágban is. De nem akármilyen hazatérés ez… Szívhez szóló történetecske, ami után már várom a nagyregény megjelenését is.

Benkő László: Fehér ablakok
         Az első novella, ami megríkatott. Mert míg főhősünk nem tudta, mi folyik körülötte, én végig tisztában voltam ezzel.

Izolde Johannsen: Ez próba!
         Milyen kiszámíthatatlan is a Sors… Ez a novella volt az egyik legkiemelkedőbb számomra, mert valamilyen megmagyarázhatatlan oknál fogva hihetetlenül közel éreztem magamhoz.

Gáspár Ferenc: Maga volt a Halál
         Hmm, ez a novella egy kicsit talán elvont volt, meg rövidecske is.


Egy újabb remek kalandban vehettem részt a történelem kacskaringós útjain. Szeretettel, bátor szívvel ajánlom minden történelem őrültnek! Senki sem fog csalódni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése